BEST BELAJAR BEST BERPUASA : BENARKAH PUASA MENGUATKAN MEMORI ?

Bagaimana jika anda boleh melakukan satu perkara mudah yang akan memastikan anda mempunyai memori yang tajam untuk  satu tempoh yang lama ? Kajian telah mendedahkan bahawa puasa mungkin dapat membantu dalam meningkatkan memori anda

BAGAIMANA BERPUASA MEMBANTU MINDA ANDA ?

Salah satu manfaat yang paling mengejutkan ialah, puasa adalah suatu rangsangan yang memberikan KUASA KEPADA OTAK. Menurut kajian dari Institut Kebangsaan (National Institute) , puasa mencetuskan tindak balas tekanan yang sederhana di dalam otak. Apakah otak lakukan apabila ia tertekan? Ia menjadi lebih aktif.

Kajian-kajian lain telah mendapati bahawa tikus yang dipuasakan mempunyai tahap yang lebih tinggi faktor neurotrophic diturunkan dari otak (BDNF), yang merupakan protein yang menghalang neuron dari mati. Jika anda mempunyai tahap rendah BDNF, anda mempunyai kadar yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit Alzheimer dan lain-lain penyakit otak degeneratif.

Satu lagi faedah puasa yang penyelidik dapati adalah peningkatan dalam autophagy, yang menghilangkan molekul rosak dalam sel-sel. Ini boleh melindungi terhadap perkembangan kanser dan juga membantu melindungi daripada penyakit neurologi.

Institut Kebangsaan menunjukkan bahawa berpuasa setiap hari (dengan sekatan makan kira-kira 600 kalori) menggalakkan tahap tertinggi BDNF dan merangsang autophagy yang paling. Menurut kajian itu, berpuasa dapat melambatkan masalah memori sebanyak kira-kira 6 bulan pada tikus, yang bersamaan manusia kira-kira 20 tahun.

WOWW!!!

 

“Melambatkan masalah memori sebanyak kira-kira 6 bulan pada tikur yang bersamaan dengan manusia kira-kira 20 tahun.”

TINGKATKAN MEMORI ANDA DENGAN BERPUASA

Jika anda mahu tingkatkan daya ingatan anda, BERPUASALAH. Ini bukan sahaja akan membantu melindungi terhadap Alzheimer dan penyakit otak yang lain, tetapi juga akan memberi manfaat kepada badan anda dalam pelbagai cara lain.

Makanan yang terbaik untuk mengambil termasuk sayur-sayuran yang sihat dan buah-buahan, sejumlah besar protein, dan jumlah yang tinggi lemak sihat seperti avokado, mentega, telur, minyak zaitun, dan kacang. Ini jenis diet membantu sel-sel lemak sasaran badan anda daripada pembakaran bahan api dari karbohidrat dan gula.

KAEDAH LAIN MENINGKATKAN MEMORI MINDA ANDA

Terdapat juga langkah-langkah lain yang boleh diambil untuk memastikan bahawa memori anda semakin baik. Antaranya ialah :

  • Senaman

Senaman adalah salah satu aktiviti yang paling berguna yang boleh anda lakukan untuk menjaga fikiran anda tajam. Bagaimana? Senaman menggalakkan BDNF dan HGH pengeluaran, yang menyumbang kepada fikiran yang tajam. Senaman juga meningkatkan mood anda, yang boleh menyumbang kepada fungsi otak yang sihat.

Menurut Harvard University, jenis senaman yang anda lakukan tidak kira begitu banyak seperti kekerapan latihan. Bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu akan memberikan manfaat yang paling kekal.

  • Omega 3 Asid Lemak

Mengambil kira semua manfaat asid lemak omega 3, mengejutkan bahawa lebih ramai orang tidak makan ikan sepanjang masa. Omega 3 asid lemak adalah salah satu bahan yang paling dikaji untuk meningkatkan kuasa otak. Anda boleh menambah lebih banyak ikan untuk diet anda, atau mengambil asid dalam bentuk tambahan.

  • Ginkgo Biloba

Herba ini telah dikaji untuk ingatan meningkatkan kuasa selama bertahun-tahun. Ginkgo meningkatkan aliran darah ke otak, yang meningkatkan fungsinya dalam semua kawasan. Acetyl-L-Carnitine: Asid amino telah terbukti memberi manfaat kepada pesakit dengan penyakit Alzheimer dan demensia pada peringkat awal.

  • Vitamin E

Vitamin E ialah pelindung ingatan. Ia telah ditunjukkan dalam kajian untuk melambatkan perkembangan penyakit otak degeneratif.

  • Ginseng

Ginseng menyediakan tenaga yang lebih baik dan kejelasan mental. Dalam beberapa kajian, ginseng dapat meningkatkan tahap hormon ACTH, yang mengawal tekanan dan penurunan kognitif perlahan.

  • Huperzine A

Kajian telah menunjukkan bahawa lumut pelik ini adalah seperti yang berkesan kerana kebanyakan ubat-ubatan dalam merawat Alzheimer dan demensia.

Semoga kita bertemu di Syurga. Salam Ramadhan dari saya. Syed Faizal Sitheek Rahman.

==============================================================

Jemput Syed Faizal ke Sekolah atau Organisasi anda bagi menjayakan Ceramah Ihya Ramadhan “BEST BERPUASA”

Telefon atau Whatsapp 019 – 211 12 85

 

 

BEST BELAJAR BEST BERPUASA : MANFAAT PUASA DI BULAN RAMADHAN

Screen Shot 2017-05-30 at 12.34.56 AM

Screen Shot 2017-05-30 at 12.35.05 AMPUASA MEMBERI KESAN KEPADA FUNGSI SEL, GEN DAN HORMON

Apabila kita tidak makan untuk seketika, beberapa perkara yang berlaku dalam badan kita. Antaranya sebagai contoh, badan kita memulakan proses pembaikan sel dan perubahan tahap hormon untuk membuang lemak badan. Ini menjadi lebih mudah.

 

Berikut adalah beberapa perubahan yang berlaku dalam badan kita semasa berpuasa :

TAHAP INSULIN : Tahap penurunan insulin dalam darah dengan ketara, yang memudahkan pembakaran lemak.

HORMON PERTUMBUHAN MANUSIA : Tahap hormon dalam darah boleh meningkat sebanyak 5 kali ganda. Tahap hormon yang tinggi memudahkan pembakaran lemak dan pertumbuhan otot.

PEMBAIKAN SEL : Tubuh kita akan mendorong proses pembaikan sel-sel penting, seperti membuang bahan buangan dari sel-sel.

Gen: Terdapat perubahan baik dalam beberapa gen dan molekul yang berkaitan dengan penuaan dan perlindungan terhadap penyakit.

 

Screen Shot 2017-05-30 at 12.35.05 AMPUASA MEMBANTU MENGURANGKAN BERAT BADAN DAN LEMAK PERUT

Puasa meningkatkan fungsi hormon untuk memudahkan penurunan berat badan.

Insulin yang rendah, tahap hormon pertumbuhan yang lebih tinggi dan peningkatan jumlah norepinephrine (noradrenalin) menjadikan pemecahan lemak badan dan memudahkan penggunaannya untuk tenaga.

Atas sebab ini, puasa sebenarnya meningkatkan kadar metabolisme anda antara 6-14%. Ini membantu anda membakar lebih kalori.

Dengan kata lain, puasa berfungsi pada kedua-dua belah persamaan kalori. Ia meningkatkan kadar metabolisme anda (kalori mudah terbakar) dan mengurangkan jumlah makanan yang anda makan (mengurangkan kalori masuk).

Menurut satu kajian 2014 kesusasteraan saintifik, puasa boleh menyebabkan penurunan berat badan 3-8% untuk 3-24 minggu. Ini adalah satu jumlah yang besar. Mereka juga kehilangan 4-7% daripada lemak pinggang mereka, Kajian menunjukkan bahawa mereka kehilangan banyak lemak perut, lemak yang berbahaya di dalam rongga abdomen yang menyebabkan penyakit.

 

Screen Shot 2017-05-30 at 12.35.05 AMMENJADIKAN KITA HAMBA ALLAH YANG BERSYUKUR

Apabila tiba waktu berbuka puasa. Perasaan bersyukur secara otomatik akan timbul daripada hati kita. Sepanjang siang hari. Kita menahan lapar dan dahaga kita. Kita menahan pandangan mata kita. Kita menahan telinga kita daripada dengar kata-kata yang sia-sia. Kita fokus untuk menjadi hamba Allah yang baik dan cemerlang.

Selepas hampir 14 jam kita berpuasa. Tentunya badan kita akan keletihan. Lihatlah bagaimana kita melatih diri kita untuk mejadi hamba Allah yang bersyukur.

Di sini saya kongsikan sebuah video youtube. Di mana Rawvana telah berpuasa selama 25 hari. Beliau hanya dibenarkan minum air kosong sahaja selama 25 hari. Walaupun beliau hanya berpuasa daripada makan. Ianya tetap memberikan kesan kepada minda dan badan beliau. Lihat video beliau pada minit yang ke 5.30. Anda tentu akan faham maksud saya “Menjadikan Hamba Allah yang bersyukur”. Walaupun beliau bukan islam. Namun kata-kata yang keluar daripada mulut beliau. Menunjukkan fitrah manusia sebagai hamba yang bersyukur kepada tuhan.

 

Semoga bermanfaat.

Screen Shot 2017-05-30 at 12.35.05 AM

Hubungi 019 – 211 12 85 bagi menganjurkan Ceramah 2 JAM bertajuk BEST BERPUASA di sekolah atau organisasi anda sempena Bulan Ramadhan ini.

 

 

TUAN NABIL BERSAMA SMK SERI MAHAWANGSA, JITRA

THE BEST MOMENT 4 SIRI DI SMK SERI MAHAWANGSA DI JITRA

Alhamdulillah Syukur selesai 4 Siri program BEST BELAJAR di SMK Seri Mahawangsa, Jitra. Saya di beri peluang untuk bersama dengan Tigkatan 3 & Tingkatan 5 seramai 600 orang. Terima Kasih kepada cikgu Syikin ( kaunselor) kerana menjemput saya untuk berkongsi teknik dan pengalaman dengan pelajar.

Pelbagai pengalaman menarik sepanjang saya menendalikan program selama 4 siri bersama pelajar. Antara pengalaman yang menarik sayaadalah dapat berinteraksi dan dapat menarik perhatian peserta dari pelbagai kaum untuk terus fokus dalam program. Selain itu, saya dapat bersama dengan pelajar dari pelbagai tahap. untuk siri 1 & 2 saya bersama dengan pelajar kelas hadapan dan pada siri 3 & 4 saya bersama dengan kelas belakang.

Screen Shot 2017-04-22 at 4.49.44 AM

Mulanya, saya rasa pelajar kelas belakang tak dapat nak beagi fokus yang baik dan akan ganggu program.  Rupanya,………….saya salah. Pelajar kelas belakang antara pelajar yang sangat energetik dan memberi fokus dalam program. Malahan mereka ni dapat mengaplikasikan teknik yang di beri dengan baik.

Nak tahu tak? teknik apa yang saya kongsikan bersama pelajar SMK Seri Mahawangsa menyebabkan mereka teruja dan siap kata macam ni, Bang kenapa sekejap sangat program…WOW sampai macam tu sekali. Antara teknik yang kongsikan bersama pelajar adalah :

  1. Teknik Matlamat yang betul
  2. Teknik Menghafal yang sangat OSEM
  3. Teknik mencipta MOOD BELAJAR

Nak tahu lebih detail kena la jemput saya ke sekolah anda hehehehe.

Saya di SMK Seri Mahawangsa selama 4 siri. masuk ja siri ke 2 dan seterusnya pasti saya akan terserempat dengan bekas-bekas peserta saya.  Jadi saya mula la tanya, Dik macam mana aplikasikan tak apa yang abang ajar? jawapannya sangat perghhhhhhh…”Abg alhamdulillah kami aplikasikan apa yang abang ajar pada kami, terutamanya matlamat. Sekarang saya dah nampak masa depan saya huhuhuh. saya jugak aplikasikan teknik menghafal dalam matapelajaran BM” – (Adik Imran & Atif )..WOW tidak ku sangka adik-adik aplikasikan teknik menghafal dalam matapelajaran BM.

Screen Shot 2017-04-22 at 4.49.53 AM

 

Yang ni lagi BEST. Siap leminate Matlamat yang saya ajarkan dalam program dan terus frame kan untuk tengok hari-hari – ( Adik Denis)

Screen Shot 2017-04-22 at 4.50.07 AM

 

Moment paling BEST adalah dapat jumpa BUNTAT ( Adik Arif) yang jugak pelajar SMK Seri Mahawangsa. Saya ke sekolah dah masuk 3 siri tapi tak dapat jumpa BUNTAT lagi..tu yang saya bagtau pada peserta. Habis ja program. Tiba-tiba………ada peserta jerit, Abang Buntat abang Buntat..apa lagi saya pun ambil la peluang bergambar hehehehe.

Screen Shot 2017-04-22 at 4.50.01 AM

 

Akhir dari saya,  Antara elemen yang kami tekankan dalam program adalah, kita berseronok dalam program namun kami membimbing pelajar step by step untuk memahami teknik yang kami kongsikan dan yang paling penting pelajar dapat mengaplikasikan dalam pembelajaran dan kehidupan mereka ( Matlamat).

Apa tunggu lagi??????? jom dapatkan khidmat kami Kumpulan BEST BELAJAR MALAYSIA ke sekolah anda… PASTI TAK CARI LAINNNNNNNNNNN.

BEST BELAJAR A TRUSTED BRAND IN EDUCATION TRAINING & MOTIVATION

Nabeel

Certified BEST BELAJAR Specialist ( Zon Utara)

BEST BELAJAR™ @ SMK PUTERI SEREMBAN

Alhamdulillah, selesai satu lagi program hari ini di SMK Puteri Seremban. Saya telah dijemput oleh Unit Bimbingan & Kaunseling sekolah khususnya oleh Cikgu Inah Kuala Abdullah. Pertama kali kami bertemu di Bengkel The Kinesthetic Presenter & Gamification 4 Teachers di Bangi tahun lalu. Tahun ini bertemu di sekolah pula.

Screen Shot 2017-02-26 at 12.51.30 AM

Program hari ini saya bertemu dengan para pelajar Tingkatan 3 dan 5 mereka. Seperti biasa apabila saya bersama pelajar spesisnya PEREMPUAN sahaja memang selalunya HAVOC !!! hahaha

Syukur program selama separuh hari ini berjalan dengan baik. Saya telah berkongsi dengan adik-adik ini Kuasa Matlamat menggunakan Kad Matlamat Best Belajar™ dan Kuasa Hafalan dengan menggunakan Sistem Movie Best Belajar™.

Semoga bermanfaat adik-adik sekalian.

Berikut merupakan Penilaian 3 Orang Kaunselor tentang Pengisian Modul Best Belajar™ dan Cara Kendalian saya terhadap program tadi. Semoga menjadi panduan kepada rakan-rakan kaunselor dan Pemimpin Sekolah yang lain.

Screen Shot 2017-02-26 at 12.48.16 AM

Screen Shot 2017-02-26 at 12.47.55 AM Screen Shot 2017-02-26 at 12.47.30 AM